Selasa, 2 Disember 2008

Zulhijjah

Mengingati Abul Anbiya’ Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam bersempena Ibadah haji yang disyariatkan kepada umat Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam

Sedarkah kita, ketika Allah Taala menceritakan kisah berkaitan dengan ibadah haji, Allah Taala mengaitkannya dengan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ibrahim ‘Alaihimassalam? Perhatikan ayat-ayat al-Quran di bawah bagaimana Allah Taala mengaitkannya dengan Nabi Ibrahim dan anaknya ‘Alaihimassalam;

Firman Allah Taala;

“ Dan apabila Ibrahim(‘Alaihissalam) diuji oleh Tuhannya dengan kalimah-kalimahnya lalu Ibrahim (‘Alaihissalam) menyempurnakannya. Allah berfirman; sesungguhnya Aku akan menjadikan imam bagi seluruh manusia. Ibrahim (‘Alaihissalam) berkata; dan dari keturunanku juga. Allah Taala menjawab; Janji Allah tidak akan sekali-kali mengenai orang-orang yang berbuat kezaliman. Dan (ingatlah) ketika kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim(‘Alaihissalam) sebagai tempat solat. Dan telah kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail(‘Alaihimassalam); bersihkanlah rumahKu untuk orang-orang yang tawaf, yang I’tikaf , yang rukuk dan yang sujud”

( al-Baqarah: 124-125)




Kemudian Allah berfirman lagi;

“ Dan ingatlah ketika Ibrahim(‘Alaihissalam) meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (‘Alaihissalam) ( seraya berdoa); Ya Tuhan kami terimalah dari kami (amalan kami), sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha mengetahui”

(al-Baqarah: 126)

Firman Allah Taala lagi;

“ Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangunkan untuk tempat beribadah ialah ialah Baitullah di Bakkah( Mekah) yang diberkati dan menjadi petunjuk bagi manusia. Padanya ada tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) Maqam Ibrahim(‘Alaihissalam). Barangsiapa yang memasukinya nescaya dia akan aman. Menunaikan haji itu adalah satu kewajipan bagi manusia terhadap Allah Taala, iaitu bagi sesiapa yang mampu untuk ke Baitullah. Baransiapa yang kufur, maka sesungguhnya Allah Taala itu Maha Kaya dari semesta alam”

(ali-‘Imran: 96-97)

Ayat-ayat yang disebut di atas menunjukkan kepada kita dengan terang lagi bersuluh bagaimana Allah Taala mengaitkan Baitullah yang mulia dengan Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail ‘Alaihimassalam. Seolah-olah di sana Allah Taala mengisyaratkan kepada umat Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam supaya tidak melupakan jasa dan pengorbanan Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam kepada kita semua. Maka tidak hairanlah dalam Tasyahhud akhir, Allah Taala mengaitkan antara Nabi Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam dengan Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam ketika disyariatkan kepada mereka yang bersolat supaya berselawat kepada Nabi Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam..

“ Allahumma solli ‘ala Sayyidina Muhammad wa ‘ala aali Sayyidina Muhammad. Kama Sollayta ‘ala Sayyidina Ibrahim wa ‘ala aali Sayyidina Ibrahim……….………”

Oleh itu, sebagai umat Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam, jangan lupa pengorbanan Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam dan para Rasul ‘Alaihimussolatuwasallam yang lain dalam setiap kehidupan termasuk ketika berada di bulan yang di syariatkan haji ini.

Wallahua’alam.

Tiada ulasan: