Ahad, 4 Januari 2009

JANGAN LUPA DOA KITA UNTUK PALESTIN

Umat Islam menyambut Maal Hijrah dalam suasana pelbagai ujian dari Allah hadir menimpa. 1430H sepatutnya perlu dijadikan satu tarikh yang sentiasa tersemat dalam setiap ingatan umat Islam. Kita sentiasa diuji. Diuji, setakat mana iman kita kepada Allah. Kita telah diuji. Diuji, supaya memahami cara untuk berdepan dengan isu-isu yang berlaku. Kita akan diuji. Diuji, adakah kita mampu untuk terus istiqamah dalam perjuangan mempertahankan agama Allah?

Siapa yang mampu melarikan diri dari ujian yang telah ditakdirkan? Ujian itu; menambahkan keutuhan iman para mu’min; menambahkan penyakit yang bersarang di hati para munafiq.




Hidup itu penuh dengan warna-warni. Ada hitam dan ada putihnya. Resam hidup; kadang-kadang ketawa, kadang-kadang menangis. Kadang-kadang suka, kadang-kadang duka. Kadang-kadang gembira, kadang-kadang sedih.

Isu Palestin; isu yang menjadi perhatian sejak seminggu yang lalu. Pelbagai berita dilaporkan mengenai nasib saudara-saudara semuslim yang sedang bertarung menghadapi kezaliman Israel laknatullah. Ramai yang masih tersenyum lebar ketika saudara-saudara mereka sedang menahan perit dan derita. Berdepan golongan yang tidak pernah hilang permusuhan dengan Islam.

Siapa yang masih mengingati peristiwa Khaibar? Peristiwa yang berlaku di penghujung tahun 6 Hijrah atau di awal tahun 7 Hijrah. Tidakkah kita sentiasa mendengar laungan lafaz Khaibar, Khaibar Ya Yahud; Jaishu Muhammad Saufa Ya’ud?

Kini, giliran masyarakat Palestin berjuang mempertahankan bumi mereka dari pakatan jahat munafiq dan Israel Laknatullah. Peluang yang disediakan oleh Allah kepada hambaNya yang ikhlas untuk mengecapi nikmat syahid di jalanNya. Dalam diam, para munafiq tersenyum puas melihat para pejuang agama Allah menghadapi saat-saat seperti ini.

Berikan sokongan anda kepada mereka. Jangan jadi Muslim yang kedekut untuk menyumbang. Sumbanglah sedikit masa yang ada untuk bangun berdoa di penghujung malam beberapa ketika sebelum masuknya waktu subuh. Mampukah untuk kita semua lakukannya? Sudikah kita semua untuk korbankan sedikit waktu mengangkat tangan berdoa kepada Allah di saat doa dimustajabkan di penghujung malam untuk saudara-saudara seagama yang sedang mengangkat senjata mempertahankan bumi yang terdapat di dalamnya Masjidil Aqsa yang suci?

Jangan lupa doa anda semua untuk para mujahidin Palestin setiap kali menunaikan solat lima waktu. Amalkan qunut nazilah dan jangan tinggalkan solat hajat setiap hari untuk mereka. Sukarkah kita mencuri masa yang ada untuk melakukannya? Atau kita masih sayangkan dunia yang tidak tahu bila penghujungnya?

Ingat!!! Kalau tidak mampu untuk lakukannya, jangan mengaku diri seorang yang cintakan Islam.

Jangan lupa untuk jenguk sebentar di sini: http://sapuang.blogspot.com/2009/01/qunut-dan-qunut-nazilah.html

Tiada ulasan: