Khamis, 7 Januari 2010

Masalah Dewan Bedah ; MB Tidak Boleh ‘Cuci Tangan’

Jabi, SETIU – Menteri Besar Dato’ Ahmad Said dan kerajaan Umno/BN Terengganu, mesti bertanggungjawab sepenuhnya atas kepincangan perlaksanaan, apa jua projek kerajaan dalam negeri ini.

http://buletinonline.net/images/stories/berita18/drazman.JPGIa termasuk masalah kegagalan dalam menyediakan khidmat dewan-dewan bedah di hospital-hospital seluruh negeri Terengganu, sebagaimana yang didedahkannya baru-baru ini.

”Menteri Besar sebagai Ketua Ekskutif pentadbiran kerajaan mesti bertanggungjawab sepenuhnya, bukan bermakna dia dedahkan (masalah dewan bedah) dia boleh cuci tangan,”kata Ketua Penerangan PAS Setiu, Dr. Azman Ibrahim.


Menurutnya, fakta-fakta yang didedahkan tentang dewan bedah di hospital-hospital seluruh negeri amat mendukacitakan walaupun tidaklah mengejutkan jika diukur dengan prestasi kerajaan BN .



Beliau menegaskan, sehingga kini, rakyat sudah melihat kegagalan demi kegagalan kerajaan yang memerintah dalam membina dan menyiapkan prasarana untuk kepentingan rakyat.

Katanya, masalah kebocoran, serangan hama dan kemudahan dewan bedah yang tidak siap mengikut tempoh serta terbengkalai, bukanlah satu perkara yang remeh.

”Ia melibatkan pembinaan (pada) hampir semua dewan bedah hospital-hospital di negeri Terengganu, ia sesuatu kegagalan yang menyeluruh (total failure),

”Oleh itu, rakyat berhak menyalahkan kerajaan kerana rakyat yang akan menanggung beban kehidupan, sepatutnya pembedahan boleh dilakukan di hospital terdekat, terpaksa pergi lebih jauh,”jelasnya.


Mengulas lanjut, beliau berkata, melalui pengamatan beliau, ada kecenderungan MB Terengganu mendedahkan kegagalan projek-projek kerajaan Umno/BN pada sesi lalu, dengan tujuan mengangkat ‘politik diri sendiri’.

Menurutnya, ia adalah satu ‘trend’ yang jelas kelihatan, kerana pertelingkahan sesama sendiri Umno Terengganu dan kelompok masing-masing akan bersaing menunjukkan kehebatan.

Katanya, tindakan sedemikian tidak menguntungkan rakyat, malah ia akan menambah beban negeri, apabila masalah dewan bedah tidak selesai, dicadangkan pula Institut Jantung dengan mengambilalih satu resort dan belanjanya RM27 juta.

”Setiap kali MB buat pendedahan, akan diikuti dengan cadangan projek baru, sedang projek tersebut tidak termasuk dalam perancangan negeri, dia (Ahmad Said) dedahkan masalah dewan bedah hospital, lepas tu cadang tubuh sebuah Institut Jantung,

”Kos akan bertambah, nak menyelesaikan masalah dewan bedah sudah pasti dengan kos tertentu, kemudian tambah RM27 juta untuk buat Institut Jantung, sedangkan resort tersebut bukan untuk rakyat biasa,”ujar Dr. Azman.

Justeru beliau berharap, kerajaan dapat menyelesesaikan masalah-masalah yang timbul dengan melihat secara dekat, kepentingan dan manfaat untuk rakyat.

Beliau berkeyakinan, rakyat bersetuju sekiranya kerajaan membelanjakan jutaan ringgit wang untuk melengkapkan prasarana kesihatan rakyat.

”Saya yakin rakyat tidak akan mempertikaikan apabila kerajaan membelanjakan wang yang banyak demi melengkapkan hospital dengan peralatan termoden kerana hasilnya adalah untuk kemudahan rakyat dan duit yang dibelanjakan juga adalah duit rakyat,

”yang dipertikaikan adalah pembaziran pada perkara yang tidak perlu. Sebagai contoh, ratusan juta untuk Monson Cup, ratusan juta untuk Taman Tamaddun Islam dan Masjid Kristal,”katanya.

Beliau turut meminta Ahmad Said dan kerajaan Umno/BN Terengganu memberikan penjelasan mengapa dipilih sebuah resort di Kijal untuk dijadikan Instutut Jantung.

”Bimbang nanti orang kata, buat Institut Jantung, bawa pakar jantung, untuk rawat MB, kerana dekat dengan rumah MB,”tambahnya.

buletin online

Tiada ulasan: